torsdag 28 juli 2016

Havremjölk åt bebisen!

Hej!

 Senaste tiden har Elvine vaknat kring kl 4 på natten av att hon är hungrig. Vi har funderat en tid om vi borde börja ge henne välling men den köpta vällingen är ganska dyr och så ger jag henne helst hemlagad mat så man vet vad som finns i den. Då jag började googla på vällingrecept såg jag att det skulle vara havremjölk i en del. Men även havremjölken är ganska dyr så jag bestämde mig för att laga egen vilket var jättelätt. 

 

Receptet hittade jag HÄR

Börja med att mäta upp 3 dl havregryn i en skål och mixa dem med stavmixer. Häll sedan på 1 l. kallt vatten och låt det dra i 10 minuter. 


Sedan är det bara att sila bort havregrynen och hälla över i en steriliserad flaska. Flaskan hade jag i ugnen 30 minuter på 100 grader. 


Mixade havregryn har vi lagat gröt på sedan Elvine var 5 månader som hon får morgon och kväll vilket hon gillar mycket! Även det är betydligt billigare än att köpa färdig bebisgröt. Jag gjorde ett vällingförsök med havremjöl men det blev för tjockt så istället gav vi henne havremjölk bladat med mjölkersättning till natten. Det verkar vara mera mättande eftersom hon har sovit hela natten sen vi började ge det åt henne.

På tal om mat var jag på morsvila i skogen igår och plockade blåbär tillsammans med en vän. Väldigt skönt att komma hemifrån en liten stund och nu har vi blåbärsförrådet påfyllt inför hösten. Jag borde minsann ta mig i kragen och gå en runda i skogen varje sommar. 


Ha en trevlig torsdag allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar