fredag 13 maj 2016

Vår resa mot drömhuset!

Hej!

Jag fick en förfrågan av Johanna ifall jag ville gå med i gruppen Blogi Vaasa, och självklart ville jag det. Nya utmaningar är alltid roligt. Förhoppningsvis kommer någon ny att hitta hit till mitt lilla krypin och därför tänkte jag skriva en liten presentation om mig och bloggen. 


Jag heter Josefine och är 25 år och bor i Vasa. Jag startade bloggen år 2010 men efter en bloggcrash 2012 startade jag om bloggen på nytt och har sedan dess funnits på den här adressen. I perioder har jag uppdaterat oftare och andra lite mera sällan. År 2011 blev jag tillsammans med min sambo Danne, vi jobbar båda som närvårdare på ett av Kårkullas boenden för handikappade. 


Både jag och Danne hade en dröm om ett gammalt, renoverat hus men eftersom ingen av oss hade erfarenhet av att renovera hus sökte vi efter ett färdigrenoverat. Dock stämde inte våra visioner och vår budget med de hus som fanns på marknaden just då så vi fick ta saken i egna händer. 

I April 2014 köpte vi vårt drömhus, eller det hus som skulle bli vårt drömhus! 


En lantlig idyll i Sundom med stor gård och vackert gammalt uthus. 


Eftersom vi inte hade så mycket erfarenheter fick vi ta hjälp av vänner och bekanta plus att vi ganska snabbt anlitade både arkitekt och byggmästare. Nu började det riktiga arbetet! 




I princip har vi rivit och byggt upp allt annat än fyra yttersta stockväggarna. Ny grund, nya rör, ny el, ny isolering, nya fönster, nytt tak och så vidare. Dessutom har vi byggt ut huset en hel del. 


Eftersom vi spenderade all vår lediga tid på bygget bestämde vi oss för att flytta ut till tomten i April 2015. Där bodde vi i husvagn från 1.4 till 21.11 vilket gick hur bra som helst! Utan rinnande vatten, utan wc och utan dusch. Tur att vi hade snälla vänner och familj som ställde upp med husrum och dusch de regnigaste dagarna. 


I januari 2016 fick vi nedre våningen inflyttningsgranskad och vi hade nått vårt mål; vi kunde flytta in! 
Såhär ser huset ut idag: 


En hel del har vi kvar på utsidan och även på övre våningen här inne. 







 Straxt efter att flyttlasset gått fick vi den finaste inflyttningspresent man kan tänka sig, vår underbara dotter Elvine! 


Hoppas ni vill hänga med i vår vardag och följa med på resan mot drömhuset! 

Ps. jag finns även på Instagram under namnet @josefineelvine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar