fredag 1 januari 2016

År 2015

Hej! 

Jag tror att jag nu kommer skriva det längsta och mest bildfyllda inlägg i denna bloggens historia. nämligen en årsresumé från 2015. Detta året har på många vis varit det mest intensiva i mitt liv hittills och därför känns det viktigt att dokumentera inför framtiden. 

Januari

I Januari var vi väldigt ivriga att komma igång med bygget på allvar eftersom bygglovet blev beviljat några dagar innan julen 2014 och vi hade hållit tillbaka lite innan vi visste att vi säkert skulle få bygga som vi ville. 


Hela nedre våningen var full av grus och vi jobbade för fullt med att förbereda inför golvgjutningen. 



Hela övre våningen fick nya golvvasor och gammal isolering städades bort.


Stockvarvsbytet minns jag fortfarande som en av de jobbigaste momenten under husprojektet. Även om jag inte deltog fysiskt var det tungt psykiskt eftersom det tog lång tid utan att egentligen åstadkomma några synliga resultat. 


I slutet av januari åkte vi iväg på en välbehövlig hotellweekend med Sara och Jussi till Umeå. Minns hur härligt det var att komma bort och se lite andra vyer än bygget. 

Februari

Månaden började med gjutning av golvet, 2.2.2015 är ett datum jag inte kommer att glömma eftersom det var då vårt hus gick från grusgrop till hus med golv. En av de bästa känslorna genom hela byggets gång.




På utsidan fortsatte stockbytet och den gamla sneda kvisten revs. Det var väldigt spännande att se den nya kvisten byggas upp eftersom vi dittills mest ägnat oss åt rivning.



I slutet av februari började solen titta fram och jag tror att det var ungefär dessa veckor vi började vänja oss vid vår nya livsstil som husbyggare. 

Mars

I mars hade vi tur med vädret och jobbade mest ute. De gamla fönstren plockades bort och panelen revs. 




I mars märkte vi att vi spenderade så gott som all vår lediga, vakna tid vid bygget och det var då husvagnsidén dök upp. Ganska snabbt gjorde vi slag i saken och hämtade hem Fjällvagnen som var vårt blivande hem.


Byggandet av nya taket påbörjades på marken.


Bråte, bråte, bråte. 



Världens bästa Felicia firades med pandakalas!


Vi hade många fina vårdagar tillsammans och bygget kändes inte alls tungt. 


Sen kom den stora takrivardagen då vi ordnade talko.



Det dröjde ett tag från det att gamla taket var rivet tills nya var på och detta minns jag som oroliga veckor. Vi hade bara presseningar på och fick hela tiden oroa oss för stora mängder snö.


Så kom äntligen taklyftet!




Den sista mars städade vi ur vår hyreslägenhet där vi hade hunnit bo i fyra månader. Det kändes inte det minsta vemodigt för min del även om jag var medveten om att vi skulle flytta in i husvagnen. 

April

1.4.2015 flyttade vi in i husvagnen och vårt liv skulle komma att bli betydligt mer primitivt än vi var vana med. Ingen toalett, ingen dusch och inget rinnande vatten. 



Ganska snabbt vande vi oss vid vårt nya enkla liv och trivdes riktigt bra. 


I slutet av april påbörjades grävningsarbetet inför nya grunden. 



Månaden avslutades i gott sällskap :)

Maj


I maj började vi på med grunden för nya delen. Det var mäktigt att äntligen få se hur stort vårt hus skulle bli. 



Maj minns jag som en regnig och grå månad, men inte var det någon som klagade för det (utom jag förstås  ;)




Och husvagnslivet löpte på bättre nu då det blev varmare. 


Dagen då de första väggbanden var på plats var fantastisk! Äntligen var vi igång. Härifrån gick det ganska fort framåt. 


Juni


Den 1.6.2015 var en stor dag för oss eftersom det var då vi fick reda på att det bodde en liten bebis i min mage. Minns att jag kollade på testet om och om igen och hade svårt att tro på det. 



Luna började också vänja sig vid husvagnslivet :) 


Midsommaren var ganska kall i år men firades med många glada barn!

Juli

I juli hade vi semester och började med en liten resa till norra Sverige och en liten camping i Sangis. En härlig resa även om mitt graviditetsillamående var som värst just då.



Några enstaka varma dagar fick vi vara med om. 


På husfronten hände det mycket synligt i juli då utsidan fick sin form. 


Även på insidan jobbades det hårt inför golvgjutningen. 








Även om det hände massor just då är juli den månad jag minns som tyngst under denna byggtid. Jag var så obeskrivligt trött och illamående mest hela tiden och hade svårt att bara ligga inne och slöa medan Danne jobbade stenhårt. Sen var jag nog väldigt upp och ner känslomässigt också eftersom jag hade svårt att glädas åt graviditeten och var säker på att den skulle sluta i missfall. Jag visste att jag borde vara lyckligast i världen men ändå kunde jag inte vara glad fullt ut. 


En av sommarens höjdpunkt var som vanligt Caros årliga olympiad. Denna gång med 90-tals tema.  


Sen var vi på en lyckad minisemester till Nyland också. 


Juli slutade känslosamt då vi den 29.7 fick se vårt lilla underverk sprattla på ultraljudsskärmen. Samma vecka var vi hundvakt åt min familjs hund Spike då mina föräldrar var i Sverige. Den 31.7 blev han hastigt dålig och vi blev tvungna att ta det hemska beslutet att avsluta hans liv. Från 1999 till 2015 fick vi ha honom med oss och kommer nog aldrig glömma honom! 

Augusti

I augusti öppnade vi upp mellan nya och gamla delen i huset och vi fick ett hum om hur stor nedre våningen skulle bli. 



Gamla delen fick sin isolering. 


Och hela huset täcktes med vindskyddsskivor. 


Efter mycket funderas fick vi äntligen panelen beställd och det var häftigt då vi började lägga upp den. Även nya fönstren flyttade in ett efter ett. 


Vi berättade för omvärlden om vår lille bebis och hittade vår drömvagn. 


Ungefär här började min mage växa. 


På insidan drogs elrör och väggarna täcktes med gips. Skillnaden var jättestor och huset såg genast mera färdigt ut. 





Augusti avslutades med en tjejhelg och finalen av halv åtta hos mig som vi hållit på med sedan år 2010. 

September

I september hade vi vädret på vår sida och satsade stenhårt på utsidans detaljer. 




Taket fick också sin plåt inför höstens regn.


En efterlängtad middag med gamla vänner slutade i feber och förkylning för min del, men oj så roligt det är varje gång vi träffas! 


I slutet av månaden hämtade vi gamla breda plankor som skulle bli takbräder i nedre våningen och jag ordnade målartalko för mina tjejkompisar. 



Balkongbygget tog en hel del tid och så även alla fönstersmygar och lister på utsidan. 


Husvagnslivet fortsatte och både jag och magen växte fort from nu!


Minns att vi hade som mål att få alla väggar gipsade inom september månad och det kändes som ett orimligt mål i min värld, men ack så fel jag hade! 

Oktober


I oktober satsade vi mest på ytor inomhus. Skrapa, spackla och måla. 


Vi fick även vår pönttöuuni instalerad, det var en halleluliah moment för mig!



Övre våningen behövde bli varm inför vintern och isolerades färdigt. 


Elen och ventilationen jobbades också hårt med under denna tid. 


På senhösten började jag bli ordentligt trött på att allt i vårt liv kretsade kring husbygget och vi hade (har) verkligen inte tid för något annat. Även om både gubben och hunden ser trötta ut på bilden ovan blir jag gång på gång förvånad över att Danne inte är tröttare än vad han är. Att jobba 100% och bygga all lediga tid är verkligen inget lätt pussel att få ihop. 


Men husvagnslivet gick över förväntan och kände fortfarande ingen stress över det. 

November

I November grävdes vår gård upp än en gång för att fixa den sista dräneringen och för att koppla vatten och avlopp. 


Grävningen ledde till detta fantastiska underverk:


I 230 dagar levde vi utan toalett. 


Golvet slipades ännu en gång.


Och vi fortsatte med ytmaterialen. 


Jag och mina tjejkompisar hade en härlig långhelg i Umeå! 


Och magen fortsätter växa... I november var min farmor med om en hemsk olycka och livet stannade upp. Efter flera jobbiga dagar började hon dock bli bättre och klarade sig mirakulöst. Vi blev alla påminda om att inte ta varandra för givet. 


Vi fick våra köksstommar och Danne fick testa på att kakla för första gången. 


Den 21.11 föll första snön och samma dag rullade Fjällvagnen iväg på nya äventyr och vi blev hemlösa. Från 1.4-21-11 bodde vi alltså i husvagn. Betydligt längre och betydligt mer bekymmersfritt än jag förväntat mig. 




Efter husvagnstiden är vi minsann inte kräsna och här ovan ser ni min viloplats jag fick installera en dag då jag behövde vila :) 

December

I december har vi satsat mycket på detaljer som lister och akrylisering.



Och så blev drömköket färdigt!



Nu i slutskedet ser man hur viktigt det är med detaljerna för att få vårt hus att bli unikt och precis i den stil vi vill ha det. 


Och jag fortsätter att måla. Måla, måla, måla. Går ofta och nynnar på "jag skall måla hela världen lilla mamma" eftersom det känns som om jag målar hela världen och att det aldrig tar slut ;) 


Farstun och hallen har fått klinkergolv. Dock har vi inte hunnit foga det ännu. 


Och som bäst gasar vi på med badrummet där golvet ÄNTLIGEN har torkat! Väggarna kaklar Danne själv men golvet har vi en firma som gör. 


I övriga våningen är alla golv lagda men för tillfället intäckta. 


För några dagar sedan blev jag överraskad av mina underbara vänner med en babyshower! Det var en så bra dag att det förtjänar ett eget inlägg.. 


December månad fick ett mörkt slut då en alldeles för ung och oskyldig person fick lämna detta livet. Att världen kan vara så grym och orättvis att ta ifrån en liten flicka sin mamma, en sambo sin kvinna och en familj sin dotter och syster. Än en gång blir man påmind om att vara tacksam över det man har och ta vara på varje dag tillsammans! 

Detta blev nog det längsta inlägget någonsin. Men summa summarum har nog 2015 varit ett av de längsta åren i mitt liv också. Det har varit fantastiskt spännande på många vis men också turbulent och tungt i perioder. Nu längtar jag efter en vardag i lugnare tempo med nya utmaningar och en ny familjemedlem. 2016 är såå välkommet! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar