måndag 14 december 2015

Det färdiga köket

Hej!

Igår var en lyckans dag, vi blev klara med köket! Vilken skillnad det blev, känns som om hela huset blev mera klart på en gång. Slutresultatet är vi mer än nöjda med och jag ser fram emot att få börja kocka på allvar. 

Något som vi båda alltid har drömt om är ett gammaldags skafferi i köket. Vi har mätt och velat av och ann var och om vi skall ha det men tillslut fick vi det inklämt i ett hörn. Eller inklämt och inklämt, med facit i hand blev det riktigt perfekt storlek och dit kommer rymmas både torrvaror, stora kastruller och kanske till och med mina symaskiner. 

Vi börjar från hur det såg ut innan: 


Danne byggde skafferiet helt och hållet på fri hand, man blir ju nästan lite stolt :)



Såhär blev det tillslut: 

Obs! Ännu skall det målas och få sin slutfinish med handtag och lister. 

Jag har även försökt fånga resten av köket på bild, med det är svårt då det aldrig tycks vara tillräckligt ljust i detta land.. 








Helheten blev bättre än förväntat och färgerna går ihop fint. Det är alltid svårt att veta hus slutresultatet blir då man väljer materialen på olika tidpunkt. I köket har vi färgen på luckorna, stommarna, golvet, bänkskivan, kaklet, fogen, panelen, vitvarorna och hyllorna att ta hänsyn till. Det enda lilla minuset är väl att vitvarorna går mera mot det gräddvita hållet och resten aningen mot grått. Men samtidigt ger vitvarorna en värmande känsla i köket som passar bra in i detta stora hus som inte får bli för kallt. 

Jag blir ofta förvånad över våra undermedvetna val då det kommer till inredningen. Jag trodde vi skulle gå mera mot det industriella hållet än det romantiska. Men nu med facit i hand har det blivit mycket mer spegeldörrar och silverhandtag än mörka robusta stommar i gammalt virke. Ibland undrar jag om vi gjort rätt val med tanke på vilka trender som går och så vidare men samtidigt är det ju viktigast att man har ett hem man själv trivs i i det långa loppet. Sen tycker jag att ett gammalt stort hus kräver en tidsenlig inredning och skulle nog inte inreda med moderna avskalade material även om jag skulle gilla dem mest. 

För varje dag som går blir nedre våningen mer och mer färdig. Det som nu saknas är badrummets kakel på väggarna och klinkergolvet. I skrivandets stund håller Danne på med klinkergolvet i farstun och hallen och till sist skall laminatgolvet i vardagsrummet läggas. Alla fönsterlister är på plats och mitt stora projekt är att akrylisera och måla dem då de är på plats. Jag tar ett fönster i taget och vilar där emellan så att det inte blir för tungt för denna ganska höggravida kropp ;) Idag gick vi in i v. 33 och det är nu endast 7 veckor till beräknat datum. Spännande!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar