tisdag 8 december 2015

köket hittills

Hej! 

Nu börjar äntligen husets insida ta form på allvar och det känns som om vi får belöning för allt slit vi gjort det senaste året. Vi har förstås en hel del kvar men då man ser inredningen forma sig får man extra kämparglöd! 
Ibland glömmer jag faktiskt bort den långa resa vi har gått och vilket utgångsläge vi hade. Därför är det viktigt för mig att om och om igen kolla på gamla bilder från huset. 

Såhär såg köksdelen ut då vi började: 


Bakom mellanväggen fanns en sovalkov och till höger fanns en gammal tegelmur som avgränsade till det lilla, lilla förfärliga badrummet. 

Här ser vi samma mellanvägg och vår blivande matsal, köket är alltså till höger nu. Detta är dock en syn jag ALDRIG glömmer, stora gropen... 


Tack och lov ser det ut såhär idag:



Kökslådorna och skåpdörrarna saknas ännu men de får vi i helgen då köket borde bli helt klart. Fläkten behöver ännu få ett eluttag innan vi kan lägga på plåten upptill. 


Kaklet blev riktigt bra och färgen på fogen knyter fint ihop bänkskivan, panelen och kaklet. 


Fyra stycken öppna hyllor har vi också satt upp, skall bli härligt att fylla dem med fint porslin och glasburkar! Både hyllorna och fläkten är från Ikea. 


Valet av diskho var bestämt redan då vi köpte huset, självklart skulle vi ha en domsjö från Ikea! Men det var inte helt lätt att övertyga vår kökstillverkare som inte alls kunde förstå varför den skall sticka ut framtill. Dessutom har Ikea sina egna standardmått på bänkskivor och stommar så vi fick fixa och trixa lite för att få den att passa. Nu sitter den som en smäck!


Jag skrev tidigare om färgen på bänkskivan som jag var osäker på, här är en närmare bild. Nu är jag jättenöjd!  

Dessutom har vi nu bestämt och beställt kranar och dusch till badrummet, hoppas bara de hinner komma fram i tid. 


Bilderna är lånade från Bauhaus och Ikea.

Under hela byggtiden har jag sett fram emot detta skede då inredningsmaterialen skall bestämmas och visst är det roligt! Men samtidigt måste man hela tiden ha budgeten i bakhuvudet och inte allt för sällan blir man tvungen att kompromissa mellan utseende och pris. Sist och slutligen tror jag nog att helheten blir riktigt bra ändå och huvudsaken är att vi följer samma röda tråd genom hela huset. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar