tisdag 7 oktober 2014

07.10.2014

Hej!

Nu har det gått ett tag sedan jag kikade in här, igen. Det har hänt ganska mycket sedan sist, vi har bland annat flyttat till en hyreslägenhet nära jobbet. Lägenheten känns ljus och fräsch så vem vet, kanske det kommer ett och annat inredningsinlägg härifrån också :) 

I huset har det också hänt en hel del sedan sist. Hoppas ni orkar hänga med trots att detta tidigare var en blogg med ljusa fina bilder och nu visar jag mest mörka kaotiska byggbilder ;) men lugn, snart börjar vi bygga upp huset på nytt och då hoppas jag att få återgå till de ljusa bilderna :) Senast jag hade med kameran till bygget var 11.9 så det ser redan väldigt annorlunda ut än på dessa bilder, får nog ta en fotorunda snart igen. Nu börjar rivningsarbetet vara klart och på måndag kommer grävmaskinen att börja på med förberedelser för tillbyggnaden, dränera, dra vattenrör och så vidare. Efter att allt sprängningsarbete är över börjar vi på med insidan, eller vi och vi, jag fungerar bäst som kaffekokare och fotograf på bygget ;)


På första bilden ser ni farstukvisten idag och i maj. Dessutom har en sugbil varit och tagit bort allt skrot som låg under golvet (det har hänt i alla rum sedan bilderna är tagna)


Vardagsrummet är just nu en enda DJUP grop eftersom jordkällaren funnits där under. Nu är också golvbalkarna borta (dock inte på bilden ovan). I samband med grävningen skall vi också täcka igen källaren med grus. 




Det är svårt att fånga huset på bild numera. Svårt att få en uppfattning om vad som är vad då man mest ser olika nyanser av trä. 


Här ser ni övrevåningens aula, som nu består av en mellanvägg och några takbalkar. Här får man klättra försiktigt. 


Det blivande TV-rummet på våning 2. Vi kommer också bli tvungna att höja hela taket på övre våningen. 


Oj oj så mycket skräp det kommer från ett litet hus!! Vartefter det har blivit rivet på insidan har vi fört bort allt skräp till återvinningsstationen i Munso. Vi är knappast favoritkunderna där just nu, hehe!


En hel del roliga fynd gör vi hela tiden. MASSOR av gamla tidningar har vi hittat under golvet. Dessa veckotidningar är från 1936-1939. Intressant att läsa hur man tänkte på den tiden.



På tal om fynd åkte jag och Danne till Nykarleby en kväll då vi sett på Findit att ett hus skulle rivas och spegeldörrarna såldes billigt. Vi kom minsann hem med annat än dörrarna... Här ser ni en del av de gamla möblerna vi plockade hem. 



 Det gröna glaset på bilden ovan ryker fortare än kvickt ;) Jag börjar ha väldigt många möbler att slipa och måla nu...



En av mina favoritfynd är denna jättegamla spjälsäng, den är sååå fin tycker jag! Den får stå i förrådet tills den dagen den behövs :) 

Det blev ett långt inlägg. Nu då vi är mitt i renoveringen inser man snabbt hur lätt det måste vara att flytta in i ett begagnat hus där endast någon vägg skall tapetseras. Dock har vi inte en gång ångrat valet att ta oss ann detta projekt. Ibland får jag nypa mig i armen och fråga mig själv om det faktiskt är sant att jag skall få bo i mitt drömhus på landet! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar