tisdag 5 november 2013

Olivträd, kuddar och virkmönster!

Hej o hå!

Hela sommaren har jag suktat efter ett olivträd som figurerat på de flesta inredningsbloggar jag läser. Dock är dom ganska dyra och min fingrar är fortfarande väldigt ljusgröna ;) Men igår då de hade rea på plantagen slog jag till. Platsen i hallen var redan utsedd och det passade finfint, tills jag började läsa lite skötselråd... Det verkar minsann inte vara lätt att sköta denna skönhet.. Eftersom trädet skall stå så svalt som möjligt under vintervilan fick det flytta upp till pysselrummet istället. 



Hoppas att trädet överlever till våren.. 

På byrån i hallen står också mitt favoritkakfat. Högst upp ser ni en uppiffad tändsticksask (blev så trött på alla fula askar som låg här och där) samt mina senaste virkprojekt. 

Då jag såg bilden på hjärtana trodde jag aldrig att ja skulle klara av att göra såna själv men det visade sig vara lätt som en plätt :) 




Man börjar med att virka ena toppen på hjärtat, tar av garnet och virkar sedan nästa topp. Då den är klar tar man inte av garnet utan virkar ihop dom två topparna. Efter det fortsätter man bara neråt och minskar av varje varv. Hela hjärtat är virkat med fasta maskor runt runt utan att avsluta och börja varven med smygmaskor eller luftmaskor.

v1. Virka 2 lm.
v2. Virka 6 fm i andra lm från nålen
v3. Virka 2 fm i varje m
v4. Virka 1 fm, 2 fm, 1 fm, 2 fm osv...varvet ut.
v5-7. Virka fm
v. 8. Virka fm
v 9 - . Virka fm men minska varje varv genom att virka ihop 2 fm vid hjärtats båda ytterkanter.


Stoppa hjärtat innan du kommer till slutet och fortsätt sedan tills hjärtat är helt ihopvirkat. 

Mönstret hittade jag HÄR.


 Igår verkade vara en fynddag eftersom kuddöverdragen som jag kikat på ett tag nu var nedsatta till halva priset på Prisma. Fick alltså två finfina kuddar för 12.95 €. Toppen tyckte jag (sambon var inte fullt lika förtjust eftersom han anser att vi snart drunknar i kuddar ;) 

Sist men inte minst en bild på mitt favoritfynd genom tiderna, mitt myssällskap Luna :) 

Ha en bra dag trots det gråa vädret och oändliga regnet!

1 kommentar:

  1. Jag har också virkat några hjärtan, de är verkligen superenkla. :) Å alla fula tändssticksaskar gömmer jag i en av lådorna i skänken i köket.

    SvaraRadera