söndag 10 november 2013

Farsdagsmiddag

Idag bjöd vi min mamma och pappa på farsdagsmiddag. Dagen till ära dukade jag med vita blommor i glasflaskor i olika storlekar.  


Till förrätt serverade jag laxcrepes som innehöll färskost, babyspenat, varmrökt lax och sparris. 



Varmrätten blev det ingen bild på men receptet till den hittar du HÄR :) Fläskfilépasta med vitlökssmak. 


Efterrätten är ett beprövat och bra recept på mandelbiskvier med vitchokladkräm och jordgubbar. Här kommer receptet för den som är intresserad:

Mandelbiskvier med vitchokladkräm och jordgubbar
ca 15-20 st.


300 g mandelmassa
(1 krm bittermandelolja)
2 äggvitor + 1 äggvita
3 krm röd karamellfärg
2 msk strösocker
200 g vitchoklad
2 dl turkisk yoghurt
1 citron
1 liter jordgubbar
2 msk strösocker

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa sockret och 1 äggvita till en fast maräng (i ren skål och med ren visp). Mosa mandelmassa, 2 äggvitor och karamellfärg med en slev, vispa slätt med elvisp. Blanda maräng och mandelmassan försiktigt med en slickepott. Spritsa eller klicka ut massan i klickar (ca. 3 cm i diameter) på en plåt med bakplåtspapper. Baka mitt i ugnen ca 20 min. Låt svalna.
Smält chokladen över ett vattenbad, ta bort från värmen. Blanda snabbt ner yoghurten i den varma chokladen ( det är viktigt att chokladen är varm och att yoghurten inte är för kall, annars blir krämen kornig!) Ställ krämen i kylen minst 20 min.
Halvera jordgubbarna och blanda med socker och pressad citronsaft. Hit kan du förbereda.

Toppa biskvierna med chokladkräm och jordgubbar precis innan servering.


Sist men inte minst en bild på farsdagspresenten som var DEN HÄR boken. Jag ångrar nästan att jag inte köpte ett exemplar åt mig själv också ;) 

Alla matgäster blev mätta och belåtna och maten smakade bra. Lyckad dag med andra ord :)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar