torsdag 26 september 2013

Triss i tavlor!

Hej bloggen! 

Idag har regnet öst ner heeela dagen (där av den usla bildkvaliten). Men jag har tagit vara på tiden och suttit inne och pysslat tavlor hela dagen. :)
Sen vi flyttade in har vi tänkt beställa en dörrskylt men tyvärr har det lämnat i planeringsskedet. Idag tog jag saken i egna händer och designade en egen skylt.  


Tekniken är enkel men effektfull. Jag printade ut texten jag ville ha på vanligt kopieringspapper och tejpade sedan fast pappret på glasets (eller plasten som det var i det här fallet) baksida och målade sedan bokstäverna med en tunn pensel. 


Jag har använt mig av tekniken två gånger tidigare då jag dekorerat gamla fönster som ni ser på bilderna nedan. Det går lika bra med vanlig möbelfärg som med glasfärg.


Uggletavlan har jag egentligen pysslat på med ett tag men först idag fick jag den klar. 


Jag började med att rita ett mönster på en uggla jag ville ha. Sedan klippte jag ut alla delar i olika färgers mönstrade papper. Alla dessa kommer från Tilda. Om man har svårt att rita ugglan på fri hand finns det hur mycket mönster som helst på google. 

Sen var det bara att limma ihop ugglan och rama in den! 

Idén till den tredje tavlan fick jag från bloggen Craft & Creativity och är en suddbar kom-ihåg-tavla. 
Ta bara en mönstrat (eller enfärgat) papper och rama in. Sen kan man skriva på tavlan med en whiteboardpenna. lätt som en plätt och perfekt att ha bredvid kylskåpet :) 


 Det var dagens alster :) 

3 kommentarer:

  1. Vilken super ide med kom-ihåg-tavlan! Fast jag och pussel brukar aldrig funka ihop, tänker jag ändå riskera och prova detta! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta pyssel e så lätt så de fixar nog vem som helst ;)

      Radera
  2. Det blev jättefint med text på fönstret! Vad är det för färg du använt där? Jag köpte nämligen nyligen färg för att måla på glas, men den var jättedålig, rinnande som vatten. Du kan förstå att det blev ett ända kladd! Den färgen kom från Waco.

    SvaraRadera