söndag 28 februari 2016

Sytt åt sessan

Hej! 

I veckan som kommer fyller vår lilla Elvine en hel månad, ack så tiden går fort! Igår och idag har jag äntligen fått lite kvalitetstid för mig själv framför symaskinen och har fått till några plagg åt vår lilla prinsessa. Det är verkligen en dröm som går i uppfyllelse att få sitta och sy kläder åt sitt eget barn. Att pysslet dessutom inkluderar spets och rosetter är ett stort plus! :) 


Jag har sytt flera par enkla byxor enligt DEN HÄR beskrivningen. Dock har jag satt till muddar upptill och nertill eftersom jag tycker det är enklare än att sy med tvillingnål. Mönstret har jag ritat själv utgående från ett par byxor som sitter bra på Elvine. 


Snabbsydda accessoarer blev det också i form av mössor, dregglisar och ett pannband. Mönstret till dem ritade jag också på frihand. 


Jag älskar det här blommiga velourtyget som jag hittade på eurokangas kilosida för en billig peng. 


Sen kan ju inte allt vara sockersött heller, så ett tuffare set i orange och svart fick det också bli för dagar då vi vill klä lilltjejen i mera attityd ;) 


Eftersom tryckknapparna var slut här hemma sydde jag vanliga knappar på baksidan av dregglisarna. 



Min lilla modell verkar trivas i sina nya byxor! Vi övar också på att trivas i babynestet som jag sydde innan hon föddes. Ett inlägg om det finns HÄR



I början ville hon inte alls ligga i nestet men så småningom börjar hon gilla det. Praktiskt att ha i t.ex. soffan så slipper man bulla upp med kuddar runt henne. Vi både fått och köpt själva många fina snuttekaniner och filtar men hittills är det bara trasan som gäller för vår tjej. Får se om det ändras eller om hon blir en sån som går omkring och suttar på en urtvättad gammal trasa då hon blir äldre :)

Nu skall jag ta och mysa lite med mina flickor Luna och Elvine. Idag är första gången som vi tre är ensamma hemma över natten då pappan i huset jobbar. Hoppas det skall gå bra :)

2 kommentarer: