torsdag 1 maj 2014

Källbacka

Go'kväll! 
Igår blev vi äntligen husägare och de härliga gården Källbacka är nu vår. Vi var dit idag i all hast och jag hann kika runt lite. Den stora ladugården var full av små fynd som gamla trälådor i olika storlekar, gamla tvättkärl, möbler, burkar och så vidare. Skall bli så spännande att se foton och höra historia om gården :) 

Vi kommer att påbörja renoveringen så fort som möjligt och bland det första som kommer att rivas är den fuuuula farstukvisten som är där nu. Vi kommer att ha ingången rakt framme istället för på sidan som den är nu. Vi kommer också lägga in mera fönster på sidorna och så drömmer jag om en fin, vit dubbeldörr. 


Något i denna stil har vi tänkt oss:

 (bilderna lånade från nätet)

På 80- talet då alla fönster i huset byttes rök alla fina spröjsade fönster. Dem kommer vi försöka återskapa så gott det går. 

Ut från vardagsrummet, på ena gaveln kommer vi också bygga en glasveranda. Hur vi skall ha det har vi inte riktigt bestämt oss ännu men ungefär såhär:

(bilderna lånade från nätet)

På denna gaveln:


På gården har vi också massor att jobba med, föst och främst skall en gammal husgrund tas bort och där skall sås gräsmatta, sen om ett tag då vi har huset klart skall vi bygga till en gäst/bastustuga. Jag blev förvånad idag över alla planteringar som finns!! Alldeles underbart med stora, blomfyllda rabatter, äppelträd, plommonträd, potatisland osv! Det finns verkligen massor av potential :) 


Även om vi många gånger har fått frågan av våra vänner och bekanta vad vi håller på med, känner jag mig idag ännu säkrare på att vi gjort det rätta beslutet. Fösta gången på gården fick jag den bullerbykänslan jag alltid drömt om och huset kändes precis som vårt hus skall kännas :) 

Nej nu skall jag lägga mig i sängen och fortsätta drömma mina husdrömmar! 

2 kommentarer:

  1. Grattis till husköpet! Det ser jättemysigt ut! Ska bli kul att se hur ni förvandlar det till er "pärla".

    SvaraRadera