måndag 4 april 2016

Barnfotografier på sociala medier

Hej!


Hemma hos oss diskuteras hejvillt om Elvine skall synas på nätet eller inte. Min spontana tanke är att jag jättegärna vill visa upp vår skatt medan Danne helst inte vill att jag lägger upp bilder. Själv är han inte aktiv alls på sociala medier och en av orsakerna till att han gick ur t.ex. facebook var att han tröttande på att se bild på bild på bild av andras barn som gjorde dittan och dattan. 


Själv är jag motsatsen till honom, d.v.s. väldigt aktiv på instagram och så har jag ju bloggen. Men för att respektera hans önskan försöker jag lägga upp bilder på Elvine där man inte direkt känner igen henne och inte ansiktet syns. 


Orsaken till att jag ändå vill lägga upp bilder är för att jag själv älskar att fotografera och tycker om att inspirera andra eftersom jag själv blir inspirerad av andras bilder. 


Men samtidigt håller jag med Danne om att okända människor inte skall behöva se en massa bilder på henne och känna att de känner henne även om de aldrig träffat henne. Av den orsaken skriver jag inte heller detaljerat kring Elvines liv och utveckling. 

Sen vet man ju att det finns alla världens idioter på nätet som man aldrig vet hur de brukar bilderna. Så lättklädda bilder på Elvine kommer nog aldrig att dyka upp. 


Å andra sidan är man ju som mamma så jättestolt över sitt barn och vill visa hela världen hur söt hon är. Jag läser själv många mammabloggar och inredningsbloggar och tycker att det är roligt att se estetiskt tilltalade bilder på barn och får fotograferingsideér av att se andras bilder på deras barn. Sen är jag även intresserad av barnkläder och blir glad av att se bebisar i bedårande utstyrslar. 


En annan positiv sida av bilder på sociala medier är att få en liten inblick i vänners liv som inte bor i Vasa. Vänner och bekanta man sällan träffar och inte har daglig kontakt med, de kanske också vill se hur vår dotter ser ut tänker jag. 


Summa summarum får vi försöka oss på någon gyllene medelväg och inte bombadera facebook, bloggen och instagram med bilder av henne men kanske dela med oss ibland för att visa hur hon växer och blir större. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar