måndag 25 maj 2015

Växthusbygge och husvagnslivet

Hej!

Just nu är jag inte så delaktig i själva bygget av huset, det är ganska mycket fysiskt tunga saker som jag inte klarar av. Men inte går jag sysslolös för det :) Jag ser till att det finns kaffe, mat och material då det behövs. Dessutom hittar jag ständigt på egna små projekt, ett av de senaste är ett litet växthus av gamla fönster som jag hittade i uthuset. 


Jag utgick ifrån en lastpall och byggde sedan uppåt därifrån med spillvirke jag hittade runt huset. Jag hade ingen egentlig plan eller ritning utan utgick ifrån fönstrens storlek. Som ni ser på den nedre bilden råkade ett fönster gå sönder då jag slog i skruvdragaren, attans! Tur att det fanns flera.


Eftersom jag inte hittade något passlig fönster för växthustaket tog jag istället en bit plast som jag också hittade här på gården, tyvärr var det lite ljusblått i färgen men det kanske bleknar bort :)
Såhär blev slutresultatet:



Inuti har jag ett par tomatplantor, paprika och lite gräslök. Tyvärr har det varit så kallt hittills att e inte har växt alls men kanske då solen börjar gassa på lite mera :)



Såhär ser det då ut utanför vårt hem, husvagnen :) Till höger på bilden ser ni också en diskbänk som jag också snickrade ihop av en gammal diskplåt och panelbitar från huset. Den fungerar perfekt att stå diska vid då solen lyser och fåglarna kvittrar :) 

Livet i husvagnen är minsann lite annorlunda än att bo i lägenhet, men man vänjer sig otroligt snabbt. De första kvällarna undrade jag nog vad vi hade gett oss in på då det var kallt och mörkt och strömmen gick. Men nu är vi så vana vid att planera allt väl och bo smått så det känns som att bo i vilken liten lägenhet som helst :) Men förstås är det ju inte bara en dans på rosor...

Plus och minus med husvagnslivet

-Att inte ha någon riktig toalett!! (det största av alla minus ;)
-Att inte ha rinnande vatten, man får alltid passa på att ta med en vattendunk då man åker på besök.. 
-Att inte ha varmvatten. Att tvätta händerna och diska blir plötsligt stora projekt.
-Att ha hund i husvagn. Luna trivs inte allt för bra att bo såhär. Hon är ständigt på sin vakt och får sällan den vila hon är van vid eftersom vi aldrig har henne ensam i husvagnen utan för henne till mina föräldrar eller min bror och hans sambo för att skötas. 
-Att ha smutsig hund i husvagn. Eftersom gården vår är ganska lerig nu p.g.a allt grävarbete blir Luna snabbt smutsig då det är vått ute. Lämnar man då av misstag upp husvagnsdörren är hon ganska snabb på att hoppa upp i vår säng. 
-Eftersom det är små ytor blir det lätt stökigt, det gäller att plocka undan allt genast. 
-Att inte ha något matbord. eftersom vi har sängen utbäddad helat tiden har vi inte rum för ett matbord och äter därför i sängen...
-Att behöva planera allt väl. När har man möjlighet att duscha? storhandla då Luna är på skötning, vilka kläder behöver jag den närmaste tiden? osv. 


+Att ständigt vara på byggplatsen är nog det största plusset! Jag får vara mera delaktig och så slipper vi pendla flera gånger om dagen. Sen kan man också göra lite nytta på bygget fast man bara har en timme ledigt vilket man inte skulle göra om man bodde längre ifrån. 
+Att spara pengar. Det blev dyrt att bo på hyra då vi nu lever på en och en halv lön (Danne jobbar 50% medan vi bygger). 
+Närheten till naturen. Vi är sällan inne i husvagnen då vi är hemma utan oftast pysslar vi på ute vid huset eller i trädgården. Frisk luft från morgon till kväll! 
+Att vakna till fågelsång varje morgon.
+Att bo smått betyder också mindre att städa. Det blir snabbt stökigt men det går lika snabbt att plocka undan. 


Till synes kanske minuslistan är längre ä pluslistan men det går verkligen jättebra att bo såhär. Mycket, mycket bättre än förväntat. Inte en gång har vi gått varandra på nerverna pga det trånga utrymmet. Okej kanske ibland då alla tre skall trängas i köket, men inget allvarligare ;) 
Vi trivs toppenbra att bo här i Sundom och älskar vår leriga gård. Jag har aldrig ångrat vårt beslut och skulle rekommendera det starkt åt någon annan i samma situation. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar