torsdag 15 september 2016

Sytt och virkat till lillans garderob

Hej!



Vår lilla tjej har haft lite ont i tänderna (som ännu lyser med sin frånvaro) och varit lite gnällig på grund av det. Idag kände jag att jag behövde lite mammaterapi och tog en efterlängtad sypaus. Resultatet blev en grå dräkt med matchande mössa. 



Jag trodde nog aldrig att jag skulle klä mitt barn i retroinspirerat men tänk så man kan ändras. Nu tycker jag det är lite charmigt att sy efter gamla mönster och använda retrofärger. 


Ett annat projekt som äntligen blivit klart är Elvines virkade kofta. Den tog betydligt längre än jag trott då man hela tiden måste fokusera på mönstret och kan därför inte virka framför tv:n. Men för att vara min första kofta är jag nöjd. Dessutom passade storleken perfekt å lillan nu!





Egentligen var koftan utan huva men efter att ha försökt virka en mössa i fem olika omgångar gav jag tillslut upp och virkade fast den som huva istället vilket gör koftan ännu mera unik. 


Sist ut är ett par hängselbyxor jag sydde för ett tag sedan av en gammal gardin. Mönstret på byxorna är från samma bok som onepicen upptill. Boken heter Ompele tenavien tamineet och jag hittade den på huuto för ett tag sedan för en billig peng. Ett hett tips till alla som gillar att sy barnkläder, där finns alla basmönster man kan tänkas behöva. 


För övrigt är allt som vanligt hemma hos oss. Danne bygger mycket och det märks minsann. Idag har vår balkong fått golv och efter det är det bara räcket som saknas, sedan är den klar. Alla framsteg märks så tydligt nu då de endast är slutfinishen kvar. Nu är alla väggar spacklade, slipade och målade i sin rätta färg. Med andra ord blir det höst troligt flytt upp i höst. Jippii!

Ha en trevlig kväll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar